SZKOLENIA - współpracujemy z www.naszkolenia.pl

"Nie taki diabeł straszny..."

Kilkunastoletnie bogate doświadczenie m. in. w zakresie praktycznego stosowania Prawa zamówień publicznych w usługach, dostawach i robotach budowlanych (administracja rządowa oraz samorządowa, media, oświata i kultura, służba zdrowia, środki unijne), pozwalają na zaproponowanie rozważenia możliwości przeprowadzania za Państwa pośrednictwem szkoleń, również w siedzibie Zainteresowanych, powszechnie stosowanymi, nowoczesnymi metodami (slajdy naszego autorstwa, warsztaty: symulacje, dyskusje, rozpatrywanie konkretnych wybranych przypadków, kazusy prawne, testy…).

Proponowane programy szkoleń:

I. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE OD A DO Z 2014

PROGRAM:

1. Zamówienia publiczne – istota

  • Krótka historia

2. Ustawa Prawo zamówień publicznych

  • Cel
  • Struktura
  • Nowelizacje
  • Rozporządzenia (akty wykonawcze)
  • Ustawy towarzyszące

3. Słownik

  • Znaczenie podstawowych pojęć i wyrażeń

4. Zasady udzielania zamówień publicznych

  • Zasady podstawowe
  • Zasady wynikające z ustaw towarzyszących

5. Podział zamówień publicznych wg różnych kryteriów

  • Zamówienia do równowartości 30000,00 euro i powyżej równowartości 30000,00 euro
  • Zamówienia poniżej „progów unijnych” (podprogowe) i powyżej „progów unijnych”
  • Zamówienia klasyczne, sektorowe, obronności i bezpieczeństwa
  • Zamówienia na dostawy, usługi (priorytetowe i niepriorytetowe) lub roboty budowlane

6. Wyłączenia spod działania ustawy

7. Tryby udzielania zamówień publicznych

  • Tryby podstawowe (konkurencyjne) - priorytet
  • Tryby warunkowe (częściowo konkurencyjne i niekonkurencyjne)

8. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia

9. Ogłoszenia o zamówieniach publicznych

10. Dokumentowanie postępowania

11. Umowy

12. Środki ochrony prawnej

13. Istotne kwestie związane z dostosowywaniem ustawy do norm Unii Europejskiej

  • Nowelizacje 2013/2014/2015/ projekt 2016 – istotne zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych
  • Status wykonawcy, podwykonawcy i dalszych podwykonawców

14. Przykłady – warsztaty z wzorcowymi postępowaniami o zamówienia publiczne

  • Wzorcowe postępowanie na dostawę
  • Wzorcowe postępowanie na usługę
  • Wzorcowe postępowanie na robotę budowlaną

 

"Specjalista ds. Zamówień Publicznych"


32-godzinny (4 dni po 8 godzin) kurs skierowany jest do przedstawicieli i pracowników jednostek samorządowych i administracji rządowej, tj. m. in. do urzędów pracy, jednostek służby zdrowia, ośrodków pomocy społecznej, służb mundurowych, szkół, wymiaru sprawiedliwości, podmiotów użyteczności publicznej oraz wszystkich osób, które chciałyby zdobyć kompleksową wiedzę na temat funkcjonowania systemu zamówień publicznych.

Kod zawodu 242225 - program zajęć zgodnie z załącznikiem: "Klasyfikacja zawodów i specjalności. Struktura klasyfikacji zawodów i specjalności" do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2010 r. Nr 82, poz. 537)

Cel szkolenia


Celem kursu jest przekazanie Uczestnikom wiedzy potrzebnej i koniecznej do uzyskania kwalifikacji niezbędnych do prawidłowego wykonywania zawodu Specjalisty ds. Zamówień Publicznych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 kwietnia 2010 r. (kod zawodu 242225). Nacisk na merytoryczne i praktyczne umiejętności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także na czynności związane z ubieganiem się o zamówienie publiczne pozwoli Państwu na bezpośrednie uczestnictwo w procedurach, jakie obowiązują w systemie klasycznych, sektorowych i tzw. obronnych zamówień publicznych. Konsekwencje wynikające z wykonywania tych czynności: przez Zamawiającego - najkorzystniejsze udzielenie zamówienia publicznego, również refundowanego ze środków unijnych, a przez Wykonawcę - najkorzystniejsze uzyskanie zamówienia publicznego, ryzyka, spory, kontrole - to istota rzetelnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w tym systemie.

Program

===> Dzień I

1. Wprowadzenie do zamówień publicznych - istota zamówień publicznych.

1) Ustawa Prawo zamówień publicznych, akty wykonawcze oraz tzw. normy towarzyszące

2) Strony w systemie zamówień publicznych. Zamawiający – Wykonawca

3) Zamawiający - kierownik zamawiającego, pełnomocnik zamawiającego, pracownik zamawiającego, któremu kierownik powierzył swoje czynności, inne osoby, które wykonują czynności w postępowaniu

4) Komisja przetargowa - powołanie na różnym etapie postępowania - decyzja zamawiającego

- poniżej tzw. unijnego progu wartości – nieobowiązkowe

- powyżej tzw. unijnego progu wartości – obowiązkowe

5) Wykonawca - osoby fizyczne, podmioty zbiorowe, w tym spółki podlegające prawu szczególnemu, wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie publiczne, podmioty trzecie, podwykonawcy, dalsi podwykonawcy - przepisy szczególne dotyczące podwykonawców, z naciskiem na podwykonawców robót budowlanych ostatnie zmiany prawne

6) Podmioty zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych - osobliwości

7) Wyłączenia spod działania ustawy - regulacje wewnętrzne

8) Alternatywność stosowania procedur w umowie z dysponentem środków, w tym unijnych

9) Przedmiot klasycznych, sektorowych, tzw. obronnych oraz udzielanych przez koncesjonariuszy robót budowlanych zamówień publicznych - dostawy, usługi priorytetowe i niepriorytetowe, roboty budowlane

10) Podział zamówień ze względu na wartość zamówienia - zróżnicowanie procedur udzielania zamówień ze względu na progi wartości

2. Zasady udzielania zamówień publicznych i wydatkowania środków publicznych

1) Zasady wynikajace z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

2) Podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych.

3) Podstawowe zasady wydatkowania środków publicznych wynikające z ustawy o finansach publicznych.

4) Zasady bezpośrednio i pośrednio wynikające z innych norm prawnych

3. Terminy w zamówieniach publicznych - sposób ich liczenia:

1) zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (lex specialis)

2) zgodnie z Kodeksem cywilnym (lex generalis)

4. Konsekwencje naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych - warsztaty

5. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

1) Planowanie udzielenia zamówienia publicznego

2) Opis przedmiotu zamówienia za pomocą - nacisk na precyzyjne, zgodne z prawem określenia opisujące przedmiot zamówienia. Określenia opisujące przedmiot zamówienia - prawo szczególne ustawy Prawo zamówień publicznych, inne - wynikające m. n. z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

3) Dialog techniczny

4) Szacunek wartości i w konsekwencji - ustalenie odpowiednich procedur

5) Zamówienia udzielane w częściach, zamówienia częściowe

6) Specyfikacja istotnych warunków zamówienia, opracowanie, jej obowiązkowe i nieobowiązkowe zapisy

7) Warunki podmiotowe i przedmiotowe udziału w postępowaniu oraz dokumenty na potwierdzenie ich spełnienia

- poniżej tzw. progu unijnego

- powyżej tzw. progu unijnego

8) Wadium

9) Zabezpieczenie należytego wykonania zamówienia

10) Kryteria oceny ofert

===> Dzień II.

 

6. Metody przeprowadzenia procedury o udzielenie zamówienia publicznego - tryby udzielania zamówień

1) Tryby podstawowe - prymat ich stosowania

- Przetarg nieograniczony

- Przetarg ograniczony

2) Tryby szczególne (częściowo konkurencyjne, niekonkurencyjny) - przesłanki ich zastosowania

- Negocjacje z ogłoszeniem

- Dialog konkurencyjny

- Negocjacje bez ogłoszenia

- Zamówienie z wolnej ręki

- Zapytanie o cenę

- Partnerstwo innowacyjne

- Licytacja elektroniczna

7. Przepisy szczególne

1) Umowa ramowa

2) Dynamiczny system zakupów

3) Konkurs

8. Warsztaty

 

===> Dzień III.

9. Publikowanie w określonych prawem ogłoszeniach informacji związanych z zamówieniami publicznymi

1) Publikatory krajowe: strona internetowa, miejsce publicznie dostępne (m. in. tablica ogłoszeń), Biuletyn Zamówień Publicznych, nieobligatoryjnie - dziennik lub czasopismo o zasięgu ogólnopolskim

2) Publikatory unijne - Urząd Publikacji Unii Europejskiej - najpierw przekazanie informacji, następnie publikacja

10. Formy publikowania informacji w ogłoszeniach związanych z przeprowadzaniem procedur szczególnych oraz o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej tzw. unijnego progu wartości

11. Formy publikowania informacji w ogłoszeniach związanych z przeprowadzaniem procedur szczególnych oraz o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej lub powyżej tzw. unijnego progu wartości

12. Sposoby publikowania informacji w formie ogłoszeń

1) w Biuletynie Zamówień Publicznych - publikacja on-line

2) w Urzędzie Publikacji Unii Europejskiej

- do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej OJ/S (OJ/S - Official Journal, suplement S) - przekazywanie on-line

- do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej - drogą konwencjonalną pocztą lub faksem

13. Wnioski i zapytania Wykonawców

14. Wyjaśnienia Zamawiającego - kiedy obowiązek a kiedy uprawnienie

15. Zmiany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jej modyfikacje

1) Zmiany SIWZ niepowodujące konieczności zmiany ogłoszenia

2) Zmiany SIWZ powodujące konieczność zmiany ogłoszenia

3) Zmiany SIWZ niepowodujące konieczności przesunięcia składania ofert

4) Zmiany SIWZ powodujące konieczność przesunięcia terminu składania ofert

16. Oferta - jak sporządzić, co powinna zawierać, jej forma pisemna lub elektroniczna

1) Oferta wariantowa

2) Oferta częściowa

3) Prawo opcji

4) Zmiana złożonej oferty

5) Wycofanie oferty

6) Oferta złożona po terminie

 

===> Dzień IV.


17. Czynności składające się na badanie i ocenę ofert, m. in. związane z tzw. ratowaniem oferty

1) Wyjaśnienia treści złożonych ofert

2) Oferta z rażąco niską ceną

3) Wezwanie do uzupełnienia brakujących lub błędnie wystawionych dokumentów, oświadczeń czy brakujących lub wadliwych pełnomocnictw - zasada jednokrotnego wezwania - kontrowersje

4) Błędy w złożonej przez Wykonawcę ofercie czy oczywiste lub inna omyłki

5) Uchybienia formalne

6) Logika rozumowania

18. Wykluczenie Wykonawcy

19. Odrzucenia oferty

20. Rozstrzygnięcie postępowania

1) Wybór najkorzystniejszej oferty

2) Unieważnienie postępowania

21. Czynności w konsekwencji rozstrzygnięcia postępowania

1) Zawiadomienie o rozstrzygnięciu postępowania

2) Zawarcie umowy, niezwłoczne ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

- Gwarancja jakości

- Rękojmia za wady

- Warunki płatności

- Warunki odszkodowawcze

- Zmiana i unieważnienie umowy

- Odstąpienie od umowy